•“Je sais…“_Hommage à Pier Paolo Pasolini

Exhi­bi­tion “Je sais…“ Hom­mage à Pier Pao­lo Paso­li­ni, Été 78, 
Brussels_13/10/2022 — 22/10/2022
With two wri­ting per­for­mances in french at the inau­gu­ra­tion and in ita­lian during the finis­sage.
 
“Paso­li­ni, born in March 1922, would have been 100 years old this year. To revive the thoughts and actions of this mys­te­rious anti-confor­mist, and to remem­ber that the past is still very present, we invi­ted the artist Chan­tal Vey to car­ry out her “wri­ting per­for­mances” at Été 78.
The life and work of Paso­li­ni are an impor­tant raw mate­rial for Chan­tal Vey, who publi­shed this year a beau­ti­ful book “Sur la route de Pier Pao­lo Paso­li­ni” (Loco Edi­tions). Besides the wri­ting per­for­mances, we also present works in which wri­ting, trace, memo­ry, ges­tures and lines are mixed together.”
Oli­vier Gevart, direc­tor of the Été 78 Gallery

The article “The novel of the mas­sacres”, publi­shed in Il Cor­riere del­la Sera on the 14th Novem­ber 1974, fier­ce­ly denoun­ced the Ita­lian poli­tics of the time, des­cri­bed as a “stra­te­gy of tension”.
In this impor­tant natio­nal dai­ly news­pa­per, Paso­li­ni dared to say on the front page : “I know the names of those res­pon­sible for the Milan mas­sacre… I know the names of those res­pon­sible for the mas­sacres in Bres­cia and Bolo­gna… but I have no proof or clues…”
In this per­for­mances, I write out the entire article for about one hour, rea­ding aloud, word for word… The wri­ting becomes a trace and the ges­ture an echo of what Paso­li­ni evoked.


“Paso­li­ni, né en mars 1922, aurait eu 100 ans cette année. Pour ravi­ver la pen­sée et les actions de ce mys­té­rieux anti­con­for­miste, et se sou­ve­nir que le pas­sé est tou­jours très pré­sent, nous avons invi­té l’artiste Chan­tal Vey à réa­li­ser ses “wri­ting per­for­mances” à l’Eté 78. La vie et l’oeuvre de Paso­li­ni sont une matière pre­mière impor­tante pour Chan­tal Vey qui a édi­té cette année un très beau livre aux édi­tions Loco “Sur la route de Pier Pao­lo Paso­li­ni”. Outre les per­for­mances écrites, nous pré­sen­te­rons éga­le­ment des oeuvres de Chan­tal Vey où écrit, trace, mémoire, gestes et lignes se mélangent.”
Oli­vier Gevart, direc­teur de la gale­rie Été 78

L’article “Il roman­zo delle stra­gi” (“Le roman des mas­sacres”), publié dans Il Cor­riere del­la Sera du 14 novembre 1974, dénon­çait féro­ce­ment la poli­tique ita­lienne de l’époque, qua­li­fiée de “stra­té­gie de la tension”.
Dans ce quo­ti­dien natio­nal très lar­ge­ment dif­fu­sé, Paso­li­ni osait dire en pre­mière page : “Je sais les noms des res­pon­sables du mas­sacre de Milan… Je sais les noms des res­pon­sables des mas­sacres de Bres­cia et de Bologne… mais je n’ai ni preuves ni indices…”
Dans cette écri­ture per­for­mée, j’écris l’entièreté de l’article ita­lien pen­dant une heure envi­ron, lisant à haute voix, mot à mot… L’écriture devient trace et le geste, un écho à ce qu’évoquait Pasolini.

<i>Hommage à Pier Paolo Pasolini</i>

<i>Cartographie Pasolinienne</i>, graphite, black, purple and blue ink on paper, wood frame, 110x120 cm, 2022

<i>Cartographie Pasolinienne</i>, graphite, black, purple and blue ink on paper, wood frame, 110x120 cm, 2022 (detail)

<i>I nomi_P2,1 & I nomi_P2,2</i>, graphite on paper Canson Imagine, white aluminium frame, musem glass, 42x59,4 cm each, 2022

<i>I nomi_P2,1 & I nomi_P2,2</i>, graphite on paper Canson Imagine, white aluminium frame, musem glass, 42x59,4 cm each, 2022 (detail)

<i>I nomi_P2,2</i>, graphite on paper Canson Imagine, white aluminium frame, musem glass, 42x59,4 cm, 2022 (detail)

<i>Omaggio al Romanzo delle stragi di Pier Paolo Pasolini_4C</i>, graphite on paper Fabriano, white aluminium frame, musem glass, 42x59,4 cm, 2019

<i>Pétrole et corruption</i>, set of 2 pieces, 2022

<i>Pétrole et corruption (témoins)</i>, graphite on paper Fabriano, white aluminium frame, musem glass, 42x59,4 cm, 2022

<i>Pétrole et corruption (témoins)</i>, graphite on paper Fabriano, white aluminium frame, musem glass, 42x59,4 cm, 2022 (detail)

<i>Pétrole et corruption (recto)</i>, graphite on paper Favini 50g, white wood frame, musem glass, 39x48 cm, 2022 (detail)

<i>Pétrole et corruption (verso)</i>, red ink on paper Favini 50g, white wood frame, musem glass, 39x48 cm, 2022 (detail)

Several copies of performative writings to consult

Several copies of performative writings to consult

Pasolini Library

Exhibition view

Exhibition view