•PALINSESTI_“Premio In Sesto” 2022
ANTICHE CARCERI_San Vito al Tagliamento_Premio In Sesto 2022_PALINSESTI
Exhibition from 29 October 2022 to 15 January 2023
open Saturday and Sunday 11 a.m. — 1 p.m. / 2.30 p.m. — 6.30 p.m.
“Premio In Sesto. Il luogo come arte” 2022 marks the fourteenth edition of the competition prize
taking place within the annual “Palinsesti” festival of contemporary art.
This year the prize is dedicated to Pasolini.
I’m happy to be part of the three artists competing in the fourteenth edition
, selected by the curator Michela Lupieri with the collaboration of Alice Debianchi.
We exhibit our proposal for semi-permanent sculpture and related works,
in the Antiche Carceri from 29 October 2022 to the 15 January 2023.
The winner of the Prize will be selected by a democratic vote of the exhibition visitors.
The project for the In Sesto Prize :
“Vieni ad ascoltare i fiumi del mio cuore” (Come and listen to the rivers of my heart)
“For Piazza IV Novembre, Chantal Vey proposes an installation whose title is the first verse from Pasolini’s collection of poems in dialect entitled Dov’è la mia patria (Where is my homeland), which also refers to the description of the Friulian peasant and worker revolt in Il Sogno di una cosa. Hence the fragment ” […] shaking the flag” which was, for the artist, the starting point for this new work, as well as the analysis of the historical and political facts connected to this Piazza and Pasolini’s family and pedagogical connection to Friuli.
The installation consists of three flags, the vehicle of a personal and collective history, with which Vey invites people to celebrate one of the greatest thinkers of the 20th century.
“Poeta delle Ceneri (Poet of Ashes)” with a red background, a symbol of rebellion, shows the inscription and a portrait of Pasolini, an iconic motif in the artist’s research. “Ahi madre ! (Ahi mother!)” with a light pink background, a symbol of love, holds a soft, private image where mother and child are united in an embrace. “Fantasma (Phantom)” has the only inscription in dialect that refers to the loss of a younger brother. In this installation words and images are awakened by the wind, poetry plays the role of political and popular struggle, a weapon of resistance and an act of resilience.”
Michela Lupieri, curator of the prize
“Premio In Sesto. Il luogo come arte” 2022 marque la quatorzième édition du prix qui se déroule dans le cadre du festival annuel d’art contemporain “Palinsesti”.
Cette année, le prix est dédié à Pasolini.
Je suis heureuse de faire partie des trois artistes en compétition pour cette quatorzième édition, sélectionnés par la commissaire Michela Lupieri avec la collaboration d’Alice Debianchi.
Nous exposons notre proposition d’oeuvre semi-permanente, ainsi que d’autres pièces en hommage à Pasolini, dans les Antiche Carceri (Ancienne Prison) de San Vito al Tagliamento du 29 octobre 2022 au 15 janvier 2023.
Le gagnant du prix sera sélectionné par un vote démocratique des visiteurs de l’exposition.
Le projet pour le prix In Sesto :
“Vieni ad ascoltare i fiumi del mio cuore” (Viens écouter les fleuves de mon coeur)
“Pour la Piazza IV Novembre, Chantal Vey propose une installation dont le titre est le premier vers du recueil de poèmes en dialecte de Pasolini intitulé Dov’è la mia patria (Où est ma patrie), qui fait également référence à la description de la révolte des paysans et des ouvriers frioulans dans Il Sogno di una cosa. D’où le fragment ” […] secouant le drapeau ” qui a été, pour l’artiste, le point de départ de cette nouvelle œuvre, ainsi que l’analyse des faits historiques et politiques liés à cette Piazza et au lien familial et pédagogique de Pasolini avec le Frioul.
L’installation se compose de trois drapeaux, vecteurs d’une histoire personnelle et collective, avec lesquels Vey invite les gens à célébrer l’un des plus grands penseurs du XXe siècle. “Poète des cendres” sur fond rouge, symbole de rébellion, montre l’inscription et un portrait de Pasolini, motif iconique dans les recherches de l’artiste. “Ahi madre !” avec un fond rose clair, symbole de l’amour, renferme une image douce et privée où la mère et l’enfant sont unis dans une étreinte. “Phantom” possède la seule inscription en dialecte qui fait référence à la perte d’un jeune frère. Dans cette installation, les mots et les images sont réveillés par le vent, la poésie joue le rôle d’une lutte politique et populaire, d’une arme de résistance et d’un acte de résilience.”
Michela Lupieri, commissaire du prix In Sesto