•4 ans, 11 mois, 5 jours

“4 years, 11 months, 5 days…” This is the time lapse during the Second World War bet­ween the first and the last day of the Ger­man armies pre­sence in Dun­kirk, where a whole popu­la­tion was trap­ped, sur­roun­ded and hou­se­bound in a rui­ned city…

Bet­ween earth and sky
It is per­haps because she grew up in the coun­try­side that the artist Chan­tal Vey pays detai­led atten­tion to minute things, to beings, to speech, to land­scapes. Her work is part of the neces­sa­ry slo­wing down that sup­ports exchanges and, trust buil­ding, that allows us to ful­ly com­pre­hend a place. Pho­to­gra­phy comes after a long time of get­ting acquain­ted. Some­times it is neces­sa­ry for her to retrace her steps, to walk through a place again to find the sto­ry and ist timing again, as ins­cri­bed in her memo­ry, to cap­ture the trace of it, to reveal its exis­tence. She walks bet­ween earth and sky, gra­dual­ly buil­ding up her patient wri­ting of the world. It is for this very par­ti­cu­lar approach that we asked her to create a pho­to­gra­phic jour­ney through “memo­ry-laden” places. These places are in a way the silent wit­nesses of the ter­ri­to­ry’s history.


“4 ans, 11 mois, 5 jours…” Voi­là le temps écou­lé entre le pre­mier et le der­nier jour de pré­sence des armées alle­mandes à Dun­kerque, durant la Seconde guerre mon­diale, où toute une popu­la­tion fut prise au piège, encer­clée et assi­gnée à rési­dence dans une ville en ruines…

Entre terre et ciel
C’est peut-être parce qu’elle a gran­di à la cam­pagne que l’artiste Chan­tal Vey garde une atten­tion pré­cise aux choses infimes, aux êtres, à la parole, aux pay­sages. Son tra­vail s’inscrit dans la len­teur néces­saire à l’échange, à l’installation de la confiance, à l’appréhension des lieux. La pho­to­gra­phie arrive après un long temps d’approche. Par­fois, il lui faut reve­nir sur ses pas, par­cou­rir à nou­veau l’espace pour retrou­ver le temps du récit ins­crit dans sa mémoire, en cap­tu­rer la trace, en révé­ler l’existence.
Elle marche entre terre et ciel, construi­sant peu à peu sa patiente écri­ture du monde. C’est pour cette approche si par­ti­cu­lière que nous lui avons deman­dé de créer un par­cours pho­to­gra­phique sur des lieux “por­teurs de mémoire”. Ces lieux sont, en quelque sorte, les témoins muets de l’histoire du territoire.

Chris­tine Stroo­bandt, cura­tor and pro­ject mana­ger at the Musée Por­tuaire, Dunkerque